Chyba nikt nie ma wątpliwości, że wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google niż konkurencja to duża korzyść dla każdego sklepu internetowego. Jednak co zrobić, gdy nie znasz się na SEO, nie znasz sztuczek, które zaprowadzą Twój e-commerce na najwyższe pozycje w Google? Możesz skorzystać z usług agencji marketingowej lub firm specjalizujących się w usługach SEO, ale jeżeli chcesz spróbować sam to jesteś w dobrym miejscu, bo w ramach artykułów SEO dla E-commerce pomogę Ci w wypracowaniu wyższych pozycji w wyszukiwarce Google.
Obecność na 1 stronie wyników wyszukiwania Google to obecnie za mało. Musisz być co najmniej TOP 5, jeśli chcesz generować wartościowy ruch do sklepu.
W 2013 roku, Search Engine Watch przedstawił raport, w którym okazuje się, że 32,5% osób poszukując określonego słowa kluczowe klika w stronę na 1 miejscu w wynikach Google, drugie miejsce – 17,6%, 3 miejsce – 11,4%. Zobacz sam:
Co to oznacza? Jeżeli nie masz silnej strony pod względem SEO to tracisz ogromny potencjał na odwiedziny, sprzedaż, budowę wizerunku…
Chcesz dowiedzieć się jak poprawić pozycję Twojego sklepu internetowego? Zacznij od przeczytania pierwszego artykułu z cyklu SEO dla Ecommerce.
Jesteś na dobrej drodze, aby pozyskać nowych klientów za pomocą pozycjonowania!
Zacznij o doboru słów kluczowych
Zanim zaczniesz cały proces Search Engine Optimalization (SEO) musisz dobrać słowa kluczowe, które są zbieżne z ofertą Twojej firmy oraz poszukują ich Internauci.
Dlaczego?
Tak na prawdę to najważniejszy etap całego pozycjonowania. Dobór złych słów kluczowych kończy się tym, że stracisz dużo czasu i pieniędzy. Nie uzyskasz oczekiwanych efektów, bo osoby odwiedzające sklep nie będą zainteresowane zakupem produktów. Jak więc dobrać odpowiednie słowa kluczowe dla Twojego sklepu?
Znajdź słowa kluczowe dla strony głównej oraz stron produktowych
Zanim zaczniesz optymalizować najważniejsze produkty, kategorie w swoim sklepie internetowym musisz sprawdzić jakich słów poszukują internauci, jaka jest średnia ilość wyszukiwań poszczególnych słów w miesiącu oraz jak duża jest konkurencja.
Sugeruje zacząć od słów kluczowych, które są najważniejsze dla sklepu i marki. Na początku najlepiej, jeśli są to słowa składające się z kilku wyrazów, ponieważ na rozbudowane słowa kluczowe zazwyczaj jest mniejsza konkurencja, a co za tym idzie szybciej zobaczysz efekty pozycjonowania. Skorzystaj w tym celu z darmowego narzędzia „Planer słów kluczowych”. Polecam również narzędzie Moz Keyword Difficulty (niestety płatne, ale jest 30- dniowa wersja trial) , dzięki któremu dowiesz się czy pozycjonowanie danego słowa kluczowego będzie trudne, czy konkurencja jest silna.
Bądź ostrożny przy doborze słów kluczowych i unikaj słów ogólnych i bardzo konkurencyjnych. Wybierając ogólne słowa kluczowe musisz liczyć się, że uzyskanie wysokich pozycji będzie kosztowne i zajmie dużo czasu. Co więcej osoby odwiedzające sklep z ogólnych słów kluczowych bardzo rzadko decydują się na zakup produktu, bo nadal jeszcze są na etapie poszukiwania informacji lub porównywania produktów.
Dla przykładu.
Jeżeli sprzedajesz w swoim sklepie internetowym kawiarki do kawy to nie powinieneś pozycjonować sklepu na takie słowa jak „kawiarki” lub „kawiarki do kawy”, ponieważ w ten sposób musisz zmierzyć się z dużymi graczami na rynku, którzy mają wyższe budżety marketingowe, a klienci poszukując tych słów w wyszukiwarce Google nie wiedzą jeszcze jaki model kawiarki chcą kupić. Są dopiero na początku poszukiwania odpowiedniego produktu dla siebie. Gdy użytkownicy wpisują bardziej rozbudowane frazy np. „kawiarka bialetti easy timer” to oznaka, że wiedzą już czego poszukują i są bardziej zdecydowani na zakup. Wyświetlając sklep na doprecyzowane słowa kluczowe zwiększasz szanse na zakup w Twoim sklepie.
Zwiększ swoje szanse prowadząc bloga
Utworzenie bloga firmowego, w którym opisujesz produkty ze swojego sklepu oraz poruszasz tematy związane z asortymentem, który sprzedajesz daje Ci dużą przewagę. Swoje wpisy na blogu możesz tworzyć pod konkretne słowa kluczowe (znowu zachęcam do skorzystania z Planera słów kluczowych). Dodatkowo zwiększasz zasięg swojego sklepu zgodnie z strategią Long Tail.
Co to jest strategia Long Tail (Długi ogon). Użytkownicy wyszukiwarki często wpisują unikalne kombinacje słów kluczowych w poszukiwaniu danych produktów lub informacji. Często są to rozbudowane zdania, których jako sprzedawca nie jesteś w stanie przewidzieć np. „Niebieska kawiarka balletti liczy ilość zrobionych kaw”. Okazuje się, że tak rozbudowane, unikalne zdania wpisujemy znacznie częściej niż popularne słowa kluczowe…
Według moz.com, aż 70% wyszukiwań to słowa z długiego ogona. To setki milionów unikalnych i rozbudowanych słów kluczowych, które indywidualnie wpisywane są bardzo rzadko, ale razem wzięte stanowią spory udział wszystkich wyszukiwań. Słowa z długiego ogona charakteryzuje również niska konkurencyjność.
Mając to na uwadzę warto skupić się na budowaniu wartościowych treści na blogu, które dzięki kombinacji różnych rozbudowanych zdań pozwolą wyświetlać się na wiele słów kluczowych z długiego ogona. W ten sposób długoterminowo rozbudowujesz zasięg swojego bloga oraz sklepu, co pozytywnie wpływa na budowę wizerunku marki jako eksperta w danej dziedzinie, co w efekcie zwiększa zaufanie klientów i sprzedaż.
Zapamiętaj! Pisząc bloga skup się na tym, aby tworzyć wartościowe, interesujące dla czytelników treści. Tylko takie jakościowe podejście pomoże Ci zrealizować oczekiwany efekt. Tworzenie treści mających tylko i wyłącznie na celu pozycjonowanie strony nie ma większego sensu.
Algorytm Google obecnie docenia strony, które udostępniają wartość dla użytkowników i wyróżnia je w swoich wynikach wyszukiwania.
Kanibalizacja słów kluczowych
Czasem jest tak, że szczególnie zależy nam na wypozycjonowaniu sklepu na jedno słowo kluczowe i w tym celu optymalizujemy kilka stron na to samo słowo. Wydaje nam się, że w ten sposób zwiększamy swoje szanse na to, że może jedna z tych stron okaże się wartościowa dla google i wyświetli ją wysoko w wynikach wyszukiwania. Takie upychanie tego samego słowa kluczowego na wielu stronach nazywa się kanibalizacją słów kluczowych. Temat ten szczegółowo opisała lexy.
W ten sposób zmuszamy algorytm Google do wyboru, która z tych stron jest bardziej wartościowa dla użytkowników. Pozostałe artykuły zoptymalizowane pod te słowo tracą swoje szanse na wysokie pozycje i ich obecność w wynikach wyszukiwania będzie znikoma. To prowadzi do sytuacji, że przeznaczony czas na napisanie treści na tych stronach był zmarnowany.
Innymi słowy staraj się pisać maksymalnie wartościowe treści na dane słowo kluczowe tylko raz. Nie duplikuj treści. Optymalizuj tylko jedną stronę dla jednego słowa kluczowego.
Aby ułatwić sobie to zadanie, stwórz plik excela, w którym do każdej strony lub artykułu przypiszesz słowo kluczowe. Sortując tabelkę po słowach kluczowych nie powinieneś widzieć żadnych powtórzeń 🙂
Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Wam w odpowiednim doborze słów kluczowych dla swoich sklepów. Jeżeli podczas czytania artykułu pojawiły się jakieś pytania, zadaj je w komentarzu, a możliwie szybko postaram się odpowiedzieć.
Zostaw komentarz