Sport & Biznes

Coraz więcej startupów, korporacji, organizatorów eventów zaprasza sportowców i trenerów do mówienia o przywództwie i coachingu. Często wybitni sportowcy charakteryzują się tymi samymi cechami co wybitni przedsiębiorcy.

Jako dowód zebrałem kilka ciekawych spostrzeżeń jednego z fenomenalnych sportowców Rogera Federera, który znowu jest tenisistą nr 1 na świecie.

Źródłem poniższych wniosków jest książka „Fedegraphica” – graficzna biografia Rogera, którą napisał Mark Hodgkins, dziennikarz mocno związany z tenisem. Prowadził wywiady z legendami tenisa takimi jak Boris Becker oraz Novak Djokovic.

W książce znajdziecie wiele praktycznych spostrzeżeń gwiazdy tenisa. Wybrałem te, które mogą być cenną wskazówką dla przedsiębiorców:

 

1. Roger zawsze podrzuca tak samo piłkę i utrzymuje tą samą pozycje ciała niezależnie od tego jakie uderzenie planuje. Tym sposobem przeciwnik nigdy nie wie czego się spodziewać.

Dbałość o szczegóły. konsekwencja i powielanie skutecznych schematów – to elementy, które odróżniają największe biznesy od innych.

2. Dwa czynniki sukcesu, który wskazuje Roger to niezależność oraz kontrola emocji. Jako dziecko Roger szybko się usamodzielnił i podejmował decyzje sam. Nauczył się też panować nad swoim gniewem na korcie tenisowym.

W biznesie każdego dnia podejmujesz wiele decyzji, które decydują o przyszłości Twojej działalności. Podejmuj decyzję, popełniał błędy, ale próbuj dalej.

3. Wbrew powszechnej opinii Roger woli wygrywać grając źle niż przegrywać grając dobrze.

W biznesie często nie ważne jest jak realizujesz postanowione cele, ważne, że jesteś skuteczny.

4. Roger włożył ogrom pracy, aby swój słaby punkt zamienić w potężną broń – mowa o backhendzie. Obecnie swoim skutecznym uderzeniem regularnie zaskakuje swoich przeciwników.

Wybitni przedsiębiorcy również ciężko pracują nad słabymi punktami swojego biznesu i zamieniają je w przewagi konkurencyjne.

5. Kolejnym istotnym atutem jest różnorodność jego gry. W momentach pod presją przeciwnik nigdy nie wie czego się spodziewać.

Różnorodność w biznesie to np. dywersyfikacja źródeł przychodu, która daje bezpieczeństwo firmie i odporność na zmiany rynkowe.

6. Roger jest silny mentalnie. Nie rozpamiętuje porażek, jest optymistą i ciężko pracuje, żeby poprawić swoje błędy w kolejnych meczach.

Dobry przedsiębiorca,każdą nieudaną rozmowę z klientem, przegrane negocjacje traktuje jako wartościową lekcję.

7. Wiele osób uważa, że ma on idealne ciało do gry w tenisa. Roger uważa, że każdy zawodnik może dostosować styl gry do swoich warunków.

8. Roger zmienił tenis, jego silna wola zwycięstw oraz gotowość do eksperymentowania to filary jego długowieczności.

Każdy wybitny przedsiębiorca również ma te cechy. Steve Jobs czy Elon Musk nie bali się eksperymentów i nowych technologii. Oboje mieli silną wizje, do której przekonywali innych – to filary ich sukcesu ?

Zostaw komentarz