Jak zwiększyć zaangażowanie użytkowników i poprawić pozycje strony w wynikach Google ?

Twoja firma wyświetla się na wysokich pozycjach na wszystkie wybrane słowa kluczowe, wzrósł ruch na stronie, ale zastanawiasz się dlaczego nikt nie podejmuje decyzji o zakupie? Dlaczego większość z nich odwiedza Twoją stronę i nie podejmuje żadnej akcji? Zadbaj o zaangażowanie użytkowników na stronie !

Na początku artykułu przypomnę o trzech moim zdaniem najważniejszych czynnikach, które Google bierze pod uwagę przy ustalaniu pozycji stron w wynikach wyszukiwania.

Linki

Nadal są najsilniejszym czynnikiem wpływającym na ranking. Zasada jest prosta, im więcej wartościowych linków prowadzi do Twojej strony, tym jest ona na wyższych pozycjach w wyszukiwarce. Jednak pozyskiwanie linków z dobrych jakościowo stron lub portali jest coraz trudniejsze i kosztowne.

Treść na stronie

Treść na stronie internetowej, co więcej treść wartościowa czyli zawierająca informacje cenne dla użytkownika to również bardzo ważny czynnik rankingowy. Na wartościowy content składa ą się nie tylko sama treść, ale także grafiki, tabelki, video oraz źródła zewnętrzne, do których odsyłasz użytkowników.

Zaangażowanie użytkowników na stronie

Czynnik, który nabiera coraz większego znaczenia. Każdy właściciel strony internetowej powinien zadbać o to, aby zwrócić uwagę użytkownika w ciągu kilku sekund, zainteresować go zawartością strony oraz zaangażować do podjęcia oczekiwanej akcji (np. zapis do newslettera, zakup produktu lub kontakt). Angażując użytkowników wysyłasz czytelny sygnał do Google, że na tej stronie użytkownik znalazł informacje, których poszukiwał i warto tą stronę wyświetlać wyżej w wynikach wyszukiwania.

A więc jak zadbać o zaangażowanie użytkowników ?

Powyżej wspomniałem o najważniejszych i fundamentalnych kwestiach, które wpływają na pozycje strony, a teraz przyjrzyjmy się szerzej jak można wpłynąć na zaangażowanie użytkownika na stronie, nawet gdy nasza marka nie jest znana.

1.Produkty komplementarne na stronie produktu

Wyobraź sobie, że użytkownik trafia na Twoją stronę po wyszukaniu frazy „filtr oleju” w Google. Prawdopodobieństwo, że poszukuje on filtra oleju do swojego samochodu są duże, ale może szukać również następujących informacji:

  • Przewodnik „Jak dobrać filtr oleju do swojego samochodu”
  • Klucz do filtra oleju
  • Testy filtrów oleju

W takiej sytuacji użytkownik trafiając na Twoją stronę z filtrem oleju nie znajduje informacji, których poszukiwał, a co za tym idzie szybko opuści stronę, by znaleźć to czego szuka gdzie indziej. Jednak gdy na stronie produktu w widocznym miejscu zamieścisz informacje o tym jak dobrać filtr, a dodatkowo pokażesz użytkownikowi, że może kupić w Twoim sklepie wszystkie niezbędne narzędzia to wpłyniesz na jego zaangażowanie na stronie i sprawisz, żeby pozostał. Na tym polega budowanie wartościowych i użytecznych stron dla użytkowników.

mobiloil.com robi to dobrze, użytkownicy poszukując odpowiedniego oleju do swojego samochodu mogą rozwiać swoje wątpliwości czytając jeden z artykułów udostępnianych przez Mobil.

 

2. Produkty powiązane na stronie produktu

Często użytkownicy trafiając do sklepu na ogólne frazy takie jak „aparat cyfrowy”, „aparat canon” jeszcze nie są zdecydowani, co dokładnie chcą kupić. Tacy użytkownicy często poszukują porównań, artykułów, informacji, które pomogą im w podjęciu decyzji. Udostępnij takie informacje swoim użytkownikom, a zwiększysz ich zaufanie do sklepu, a prawdopodobieństwo, że kupią w Twoim sklepie wzrośnie.

Zostając przy przykładzie aparatów, jeżeli ktoś poszukuje marki canon to po kliknięciu w link w wynikach wyszukiwania prawdopodobnie trafi na stronę producenta „canon”. Zazwyczaj takie strony w sklepach internetowych zawierają ogólne informacje o producencie. Gwarantuje, że zamieszczenie dodatkowo kilku ciekawych poradników na stronie producenta sprawi, że klienci zostaną na dłużej  np. „Ranking aparatów canon do 2000 zł”, „Porównanie najnowszych modeli aparatów canon”, „Aparaty canon cieszące się najlepszą opinią wśród użytkowników”. Każdy użytkownik chętnie zapozna się z takimi zestawieniami, a Twój sklep zdecydowanie zyska w oczach użytkownika oraz w oczach Google za dostarczanie wysokiej jakości treści.

Cyfrowe.pl na stronie producenta Canon udostępniają wiele ciekawych informacji, które mogą zaciekawić odwiedzających. Interesujące kategorie, które pomagają użytkownikom znaleźć odpowiedni sprzęt w zależności od potrzeb. Powyżej wyników wyszukiwania box prezentujący najczęściej kupowane aparaty oraz zakładka porady. Co więcej odwiedzający może filtrować wyświetlane wyniki, aby szybciej znaleźć poszukiwany sprzęt.

3. Bądź wszędzie tam, gdzie szuka informacji Twoja grupa docelowa

Blogi, fora, portale, w każdej branży są miejsca, gdzie użytkownicy poszukują porad, ciekawych artykułów lub opinii innych osób. Jeżeli chcesz zbudować wizerunek eksperta, a jednocześnie zwiększyć szansę na odnalezienie Twoich produktów w Internecie powinieneś być obecny wszędzie tam, gdzie Twoi potencjalni klienci.

Udzielając trafnych i przydatnych opinii, komentując posty innych osób w branży, publikując ciekawe treści budujesz swoją reputacje w Internecie, a to przekłada się na rozpoznawalność marki, zaufanie do sklepu, a także wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

4. Wykorzystaj social media

Zbuduj społeczność zaangażowanych użytkowników wokół Twojej marki. Wchodząc w interakcję z użytkownikami trafiasz do szerszego grona odbiorców i zwiększasz rozpoznawalność firmy. Celem oczywiście są interakcje, które wzbudzą ciekawość innych, zachęcą ich do polubienia lub udostępnia Twojej wypowiedzi, dzięki temu przekaz dotrze do wielu osób.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie, to należy pamiętać, że linki z mediów społecznościowych są nofollow, więc nie wpływają na SEO Twojej strony, jednak mogą pośredniczyć w pozyskiwaniu linków. Osoby, którym spodoba się to co udostępniasz mogą chcieć zamieścić Twoje zdjęcie lub post na swoim blogu lub stronie. Monitorując takie sytuacje możesz upomnieć się o link.

Case study jak Tyskie zaangażowało swoich fanów 

Zobacz jak inni robią to choćby na Instagramie:
TOP 10 Instagram case studies

5. Bądź aktywny w świecie rzeczywistym

Mimo, że mówimy o marketingu internetowym to zauważ, że zarówno w świecie online jak i offline wszystko opiera się na relacjach międzyludzkich. Najtrwalsze znajomości powstają po przez spotkania twarzą w twarz, a nie w Internecie. Poznając nowych ludzi możesz zaangażować ich i zachęcić do tego, aby aktywnie wspierali Twoje działania w Internecie.

Obecnie najlepszym sposobem na pozyskiwanie nowych kontaktów są wszelkiego rodzaju konferencje, spotkania biznesowe. Najlepiej jeśli na takich spotkaniach nie tylko będziesz uczestnikiem, ale wystąpisz w roli eksperta, prelegenta. Dzięki wystąpieniom publicznym w krótkim czasie trafisz z swoim przesłaniem do większej grupy osób. Koncepcja ta świetnie może działać także dla małych firm. Zacznij od lokalnych wystąpień i buduj swoją bazę kontaktów!

Jeżeli Twoje prezentacje będą merytoryczne i zainspirują innych to z pewnością część osób zgromadzonych na sali chętnie podzieli się informacją o Tobie i Twojej prezentacji po przez media społecznościowe lub osobiście. A Twój wizerunek i rozpoznawalność dzięki temu wzrośnie.

Źródło: http://cw.iabc.com

6. Bądź lepszy niż konkurencja

Dbaj o swoich klientów najlepiej jak potrafisz. Niestety nie da się zadowolić wszystkich, ale jeżeli pokażesz klientom, że starasz się pomóc w rozwoju ich biznesu, jesteś z nimi w stałym kontakcie, podsuwasz pomysły to na pewno chętniej będą polecali Twoją osobę innym. Zadowoleni klienci także chętnie wystawią Ci opinie lub udostępnią Twój post na facebooku 🙂

7. Aktywne budowanie relacji z liderami opinii

W każdej branży są tak zwani liderzy opinii, czyli osoby, które posiadają rozbudowaną grupę odbiorców i mają silny wpływ na te osoby. Po przez swoje merytoryczne wystąpienia, artykuły zachwycają odbiorców, umieją wpłynąć na zachowania grupy docelowej. Budując relacje z takimi osobami zwiększasz szanse na poszerzenie także swojej grupy odbiorców, bo gdy lider opinii wypowie się pozytywnie na temat Twojej usługi lub produktu to jest duże prawdopodobieństwo, że ta wypowiedź dotrze do wielu osób.

Pozyskanie takich kontaktów jest warte dodatkowego wysiłku. Znasz kogoś kto może mieć duży wpływa na rozwój Twojego biznesu? Sprawdź czy ta osoba będzie na branżowej konferencji lub spotkaniu. Jeśli tak to skorzystaj z okazji, spróbuj nawiązać kontakt. Zaletą konferencji i spotkań biznesowych jest to, że każdy uczestnik jest tam po to, aby pozyskać nowe kontakty, więc nikt Ci nie odmówi rozmowy, a wręcz przeciwnie.

Warto poznawać wpływowych liderów opinii, jednak Twoje podejście do budowania relacji nie powinno skupiać się tylko na tych osobach. Każdy kontakt jest cenny i nigdy nie wiadomo, kiedy może się przydać.

Internet to zintegrowany ekosystem

Internet pozwala nam kontaktować się z dużą łatwością z dowolnymi osobami za pomocą wielu kanałów. Nawiązywanie kontaktów biznesowych nigdy nie było tak łatwe. Bariery nie istnieją, nikt nie zabroni Ci zdobywania klientów w Hong Kongu. Możesz połączyć się z klientem przez Skype i omówić wszystkie szczegóły umowy tak jak miałoby to miejsce na tradycyjnym spotkaniu

Wyszukiwarka Google już nie tylko skupia się na podstawowych sygnałach o których wspomniałem na początku. Celem Google jest ciągła poprawa doświadczenia użytkowników, gdy korzystają z ich narzędzia. Google chce mierzyć sygnały, które wskazują na liderów opinii, liderów w danej branży, chce zrozumieć zapytania użytkowników i dostosowywać do tego wyświetlane wyniki. Dowodem na to jest koncepcja, którą poruszał Rand Fishkin w Whiteboard Friday. Zachęcam do obejrzenia dwóch filmów opublikowanych przez Rand’a:

Pomiary, badania koncentrujące się na zachowaniach użytkowników to dopiero początek. Istnieje wiele różnych sposobów, aby mierzyć zachowania użytkowników, dzięki tym danym wyszukiwarka zapewni użytkownikom jeszcze bardziej doprecyzowane wyniki wyszukiwania.

To wszystko jest częścią SEO. UX – dzielenie się wiedzą, angażowanie w social mediach, spotkania biznesowe, tworzenie wysokiej jakości treści, które zaciekawią użytkowników.

Małe lokalne biznesy nie powinny się poddawać, nadal mogą wygrać w tej grze, kluczem do sukcesu jest zwiększanie zaangażowania użytkowników i robienie tego lepiej niż konkurencja. W pierwszej kolejności koncentruj się na lokalnych użytkownikach, bo mając z nimi bezpośredni kontakt masz dużą przewagę nad innymi konkurencyjnymi firmami.

W tym kierunku zmierza SEO i musisz być tego częścią, jeżeli chcesz, aby Twój biznes był widoczny w Internecie.

 

Piotr Podbielski

SEM

Share
Opublikowane przez
Piotr Podbielski

Ostatnie wpisy

Jak mierzyć efekty pozycjonowania stron ? 23 najważniejsze wskaźniki

Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI – key performance indicators) są wykorzystywane niemal w każdej branży do…

5 lat ago

Jak w 5 minut pobrać napisy z video na Facebooku?

Jak wyeksportować napisy z video na Facebooku i kiedy może Ci się to przydać ?…

5 lat ago

Personal branding – jak budować markę osobistą i wykorzystać do promowania biznesu ?

Twoja marka osobista nie jest tym jak mówisz o sobie, ale jak inni mówią o…

5 lat ago

Jak wyprzedzić konkurencję w Internecie w 2019 roku ?

Bystrzy przedsiębiorcy i marketerzy w 2019 roku skupią się na pionowych materiałach video, aby budować…

5 lat ago

Poznaj strategie Video 3×3 oraz 1$ a Day, by w pełni wykorzystać możliwości content marketingu

Pod koniec sierpnia w Phoenix miałem okazje szkolić się u boku Dennis Yu i Logan…

6 lat ago

Jaki błąd popełniają firmy reklamując się na Facebooku?

Największym błędem firm reklamujących się na facebooku jest oczekiwanie natychmiastowej sprzedaży z tego kanału. Wyobraź…

6 lat ago