Reklamujesz swoją firmę w Internecie? Inwestujesz w marketing internetowy? To ten cykl artykułów powinien Cię zainteresować, ponieważ od optymalizacji konwersji zależy czy Twoje działania lub działania agencji reklamowej będą skuteczne. Jeżeli Twoja strona internetowa nie jest odpowiednio zoptymalizowana to pozyskani przez reklamę użytkownicy będą tylko ją odwiedzać zamiast podejmować decyzje o zakupie lub kontakcie z Twoją firmą.
Każda strona internetowa powinna mieć określony cel, który ma spełniać. Użytkownik dokonuje konwersji, kiedy odwiedzając stronę internetową podejmie jedną z akcji, którą chcesz aby wykonał. Przykładem realizacji konwersji jest na przykład zapisanie się do newslettera, wysłanie formularza kontaktowego, pobranie e-booka lub zakup produktu.
Strona firmowa, blog czy sklep internetowy mają swoje zadanie do wykonania, działanie, które ma wykonać odwiedzający je użytkownik.To działanie to konwersja, które koniecznie trzeba zdefiniować na swojej witrynie, by móc ją optymalizować.
Optymalizacja współczynnika konwersji to:
– Systematyczna zorganizowana poprawa wyników strony internetowej
– Analiza zachowań użytkowników i reakcja na ich uwagi
– Zdefiniowanie celów i potrzeb strony internetowej
– Stałe zwiększanie ruchu na stronie
Błędna optymalizacja konwersji to:
– Kierowanie się tym co robią wszyscy, optymalizacja na bazie domysłów, przeczuć
– Pozyskiwanie jak największej liczby użytkowników, bez względu na ich zaangażowanie
Ważne pojęcia:
Są to podstawowe pojęcia, których znajomość jest niezbędna, aby omówić proces optymalizacji konwersji…
Lejek konwersji
To główna ścieżka jaką pokonuje odwiedzający, gdy dokonuje konwersji. W sklepie internetowym na przykład lejek konwersji mógłby wyglądać następująco:
Strona Główna >> Strona wyników wyszukiwania >> Strona produktu >> Koszyk.
Call To Action (Wezwanie do działania)
To przyciski na stronie, linki oraz inne elementy, które zachęcają użytkownika do podjęcia działania, dokonania konwersji. Przykładów jest wiele: przycisk „kup teraz” w sklepie internetowym, „pobierz teraz” pod zdjęciem reklamującym e-book czy „zobacz sam” pod filmem video.
Testy A/B
Testy to nieodłączna część działań, które mają na celu optymalizacje konwersji. Testy A/B to najprostsze z możliwych sposobów testowania. Za ich pomocą porównujemy efektywność dwóch odmian jednej zmiennej. Dzięki testom A/B można sprawdzić czy lepiej jak baner reklamowy jest z prawej czy lewej strony, czy lepiej jak przycisk ma niebieski czy czerwony kolor. Po teście dostajesz jasną informację, który przycisk był skuteczniejszy i lepiej działał na odwiedzających stronę.
Testy wielowymiarowe
Bardzie złożone testy. Testowanie różnych wariantów wszystkich elementów strony w różnych kombinacjach. Na przykład można testować różne tytuły artykułów z różnymi kombinacjami obrazków wyświetlających się w sidebarze (panelu bocznym strony). Dzięki takim testom możemy porównać, które obrazki w połączeniu z tytułami przykuwały największą uwagę i zachęcały użytkowników do podjęcia akcji. Polecanym narzędziem do testów jest Google Website Optimizer dostępny z poziomu Analytics pod nazwą Eksperymenty.
Statystyki
Poniżej przegląd elementów, które należy zmierzyć, aby zidentyfikować problem i zaplanować działania wpływające na poprawę jakości strony, a w efekcie końcowym na poprawę współczynnika konwersji. Możesz dokonać takiej analizy za pomocą różnych narzędzi, sugeruję korzystanie z Google Analytics, ponieważ jest to stale rozwijane narzędzie i darmowe.
Aby móc poprawić współczynnik konwersji najpierw musimy go obliczyć…
Suma konwersji – to ilość osób, które wykonały zamierzony cel na stronie internetowej (email newsletter, wysłanie formularza).
Aby obliczyć współczynnik konwersji musisz podzielić liczbę konwersji przez liczbę użytkowników na Twojej stronie.
na przykład:
Liczba konwersji: 50
Liczba użytkowników 5000
Współczynnik konwersji: 50/5000 = 1%
WŚRÓD INNYCH WAŻNYCH STATYSTYK, KTÓRE POZWOLĄ CI ZROZUMIEĆ ODWIEDZAJĄCYCH ORAZ ZROBIĆ KOLEJNY KROK W POPRAWIE TWOJEJ STRONY SĄ….
Współczynnik odrzuceń
Procent użytkowników, którzy odwiedzili tylko jedną stronę Twojego serwisu internetowego i odrazu ją opuścili. Ta wartość pozwoli Ci znaleźć strony, które wymagają poprawy, powinny bardziej angażować użytkowników i zachęcać ich do przejścia na inne podstrony serwisu.
Średni czas spędzony na stronie
Zazwyczaj, jeżeli strona ma duży współczynnik odrzuceń to także ma niską średnią czasu spędzonego na stronie przez użytkowników. To także istotna wartość, która pozwala zrozumieć czy content na Twojej stronie jest interesujący dla użytkowników i zachęca ich do czytania, przeglądania itp.
Średnia ilość przeglądanych stron na odwiedziny/sesje
Kolejna wartość prezentująca zaangażowanie użytkowników. Pokazuje ile średnio stron przegląda użytkownik, gdy już trafi na naszą stronę internetową. Jeżeli na przykład użytkownicy przeglądają wiele stron, a mimo tego nie podejmują działania, które oczekujesz to być może warto zachęcić ich w inny sposób np. poprzez wyskakujący pop up albo baner w nagłówku.
Jeden Wniosek…. TESTUJ, TESTUJ, TESTUJ….
To podstawowe statystyki, na które warto zwracać uwagę analizując swoją stronę. Jeżeli już wiesz jak obliczyć współczynnik konwersji to dodaj kod Google Analytics do swojej strony, dzięki temu dowiesz się ile użytkowników odwiedza Twoją stronę internetową oraz ile osób dokonuje konwersji wyznaczonego przez Ciebie celu. Oblicz współczynnik konwersji i staraj się go stale poprawiać. Już niedługo kolejny artykuł, który Ci w tym pomoże.
Chcesz dowiedzieć się o kolejnych artykułach z cyklu „Optymalizacja konwersji” ?
Obserwuj mnie:
Zostaw komentarz