Czy słyszałeś już o lokalnym pozycjonowaniu? Zastanawiasz od czego zacząć? Proponujemy pięć metod, które pomogą Ci ruszyć z kampanią lokalnego SEO.
Jeśli śledzisz branżę SEO od jakiegoś czasu, z pewnością zauważyłeś jedno: Zasady pozycjonowania nieustannie się zmieniają. Optymalizacja strategii pod klienta szukającego lokalnych firm stała się dziś ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Dotyczy to zarówno działań na samej stronie, jak i poza nią. Lokalna konkurencja wciąż się rozwija i jeżeli Ty nie zajmiesz miejsca na szczycie listy, zrobią to Twoi branżowi rywale.
Oto pięć sprawdzonych strategii local SEO, które możesz wykorzystać w tym roku, by Twoja witryna znalazła się wyżej na liście wyników wyszukiwania po wpisaniu fraz lokalnych:
Meta tytuł i meta opis nadal mają znaczenie
Meta tytuł i meta opis to znaczniki w kodzie HTML, które pozwalają na opisanie zawartości strony internetowej. To co wpiszesz jako meta title oraz meta description, będzie widoczne w wynikach wyszukiwania. Potraktuj te elementy jako mini-reklamę, którą warto skrupulatnie dopracować.
W zeszłym roku Google zwiększyło szerokość głównego obszaru wyników wyszukiwania do 600 pikseli. To oznacza, że odpowiednia długość tytułu to 50-60 znaków, a opis może mieć około 160-200 znaków. Dobrze wykorzystaj tę przestrzeń i nie zapomnij dwa razy sprawdzić, czy Twój tytuł i opis nie zostały ucięte na liście wyników.
Jeśli nie jesteś pewien, jak tytuł i opis będą wyglądać oraz jak wiele znaków możesz wcisnąć w tych miejscach, wypróbuj emulatory, np. SEOmofo albo Yoast’s SEO Plugin do WordPressa.
Pisanie tytułów i opisów to prawdziwa sztuka. W morzu konkurujących wyników wyszukiwania, Twój tekst musi być wyjątkowy, kuszący i treściwy – w przeciwnym razie ilość kliknięć będzie niewielka. Co więcej, wystarczy jedno słowo lub znak za dużo, by Twój tekst został bezlitośnie ucięty brzydkim trzykropkiem „(…)”. Nie jest to jeszcze powód do rozpaczy, ale trzeba przyznać, że taka końcówka wygląda mało profesjonalnie, zwłaszcza, gdy pojawia się w środku zdania, obniżając jego marketingową siłę.
Jaki z tego wniosek? Przestrzeń jest cenna i liczy się każdy znak. A oto parę wskazówek, by lepiej ją wykorzystać:
- Nie marnuj miejsca na wyrazy, które nie dostarczają pomocnych informacji.
- Jeśli chcesz dotrzeć do lokalnych konsumentów, dodaj nazwę miasta, w którym działa Twój biznes lub/oraz nazwę obszaru (np. „Naprawa odkurzaczy w Poznaniu” lub „Montaż wentylacji mechanicznej w Wielkopolsce”).
- Skup się na jednym celnym słowie kluczowym i umieść je jak najbliżej początku opisu oraz tytułu.
Pamiętaj: jeśli Twoja firma wyświetli się w wynikach wyszukiwania, masz tylko jedną szansę, żeby zachęcić użytkownika do kliknięcia. Nie zepsuj tego wpisywaniem słów, które nie pomogą w przekonaniu internauty, że warto się Tobą zainteresować.
Katalogi internetowe
Według Google, około czterech na pięciu użytkowników korzysta z wyszukiwarki, by znaleźć okoliczne oferty. Mimo tego wiele małych firm nie zaznacza swojej obecności w lokalnych katalogach stron internetowych.
To ważne, by Twoja firma konsekwentnie pojawiała się w katalogach najpopularniejszych serwisów, takich jak Yelp, Nasze Miasto, Cylex i innych. Powinieneś też poszukać lokalnych katalogów, do których można dodać swój biznes. Odwiedź witryny miejscowej gazety i Izby Przemysłowo‑Handlowej i sprawdź, czy są tam publikowane katalogi miejscowych firm. Możesz też wyszukać frazę „[nazwa miasta] katalog”, by znaleźć inne lokalne listy.
Warto zadbać również o to, by nazwa Twojej firmy, adres i numer telefonu trafiły do baz danych takich serwisów, jak Linkedin, Goldenline. Upewnij się, że Twoje dane teleadresowe są zapisane w takiej samej formie w tak wielu miejscach jak to możliwe. Rozbieżności, takie jak literówki, skróty czy błędny numer mogą wprowadzić zamęt i Google nie będzie w stanie się zorientować, które informacje są poprawne. A gdy Google nie jest pewne, może wyświetlić niewłaściwe info lub w ogóle nie pokazać Twojej firmy w wynikach wyszukiwania.
Google Moja Firma: zgłoszenie i optymalizacja
Google Moja Firma jest właściwie kolejnym katalogiem, ale bardzo ważnym, więc zasługuje na własny akapit. Dla lokalnych firm zaistnienie na stronie Google Moja Firma(i ewentualnie na Bing Places for Business) jest szalenie istotne. Serwis jest darmowy, a może zapewnić Ci znakomitą widoczność, jeśli zadbasz o optymalizację wystarczająco umiejętnie, by dostać się na do trzech wyróżnianych firm na mapie w wynikach wyszukiwania:
Aby dodać stronę do Google Moja Firma, odwiedź Google.pl/business/. Następnie trzeba przejść przez proces weryfikacji. Google wyśle Ci list z numerem PIN na adres fizyczny. (Nie można korzystać ze skrytek pocztowych). Kolejny etap to logowanie i wpisanie PIN-u, w celu uwierzytelnienia biznesu.
Weryfikacja jest niezbędna, ponieważ Google chce potwierdzić, że Twoja działalność jest wiarygodna i że faktycznie jesteś osobą decydującą w firmie. Zwróć uwagę na to, że zgodnie z zasadami korzystania z serwisu Google, tylko właściciel przedsiębiorstwa może ubiegać się o dodanie strony do GMF. Jeśli współpracujesz z agencją interaktywną w ramach wspomagania SEO, możesz dać im uprawnienia do zarządzania stroną już po załatwieniu zgłoszenia. Dzięki temu będziesz mieć cały czas pełną kontrolę nad kontem GMF, nawet w przypadku zakończenia współpracy z agencją.
Kolejny krok to optymalizacja strony Google Moja Firma. Dodaj rzetelny opis, kategorie, godziny otwarcia, dostępne metody płatności itp. Zadbaj również o umieszczenie logo oraz zdjęć Twojej firmy i jej produktów lub usług. (Zaleca się dodanie przynajmniej trzech fotografii).
Uzupełnił każdą rubrykę, która pasuje do Twojego biznesu. Jeśli działasz w sektorze usługowym i nie masz siedziby, do której klienci mogliby przyjść – bez obaw. W trakcie konfiguracji konta GMB można zaznaczyć opcję ukrycia adresu fizycznego.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, Bing ma podobną stronę dla lokalnych firm, o nazwie Bing Places for Business. Proces dodawania działalności przebiega niemal identycznie. Z pewnością wysłanie zgłoszenia do Binga nie zaszkodzi, jednak w pierwszej kolejności warto zająć się Google, które na polskim rynku ma nieporównywalnie mocniejszą pozycję.
Internetowe recenzje mają znaczenie
Firmy wreszcie zaczynają rozumieć, że internetowe recenzje są ważne dla konsumentów. Według przeprowadzonej niedawno ankiety przez SearchEngineLand, 84 procent użytkowników ufa opiniom w sieci tak samo mocno, jak osobistym rekomendacjom, a 7 na 10 konsumentów zostawi recenzję, gdy zostanie o to poproszonych przez firmę.
Istnieje kilka narzędzi marketingowych, które możesz wykorzystać do śledzenia, zarządzania i aktywnego pozyskiwania opinii. Warto wypróbować m.in.:
Ponadto wiele platform wspomagających marketing w social media, takich jak Hootsuite pozwala na śledzenie i otrzymywanie powiadomień za każdym razem, kiedy Twoja marka zostaje przez kogoś wspomniana.
Gdy tylko pojawia się opinia na temat Twojego biznesu, pozytywna lub negatywna, postaraj się na nią odpowiedzieć. W ten sposób pokazujesz internautom czytającym recenzje, że jako właściciel firmy, interesujesz się tym, co klienci myślą na temat Twoich produktów.
Dwa miejsca, na których powinieneś się skupić w największym stopniu to firmowe konto na Facebooku oraz strona Google Moja Firma – czyli dwaj duzi gracze. Wiele osób przegląda media społecznościowe, żeby sprawdzić, co ich znajomi lub rodzina sądzą o danej firmie, więc gromadzenie pozytywnych recenzji na fanpage’u FB może przyciągnąć potencjalnych klientów. Natomiast zdobywanie dobrych opinii na Google Moja Firma jest niezbędne, ponieważ to oceny, które pojawiają się w Google, gdy ktoś szuka Twojej firmy.
Google dodaje też, że „wysokiej jakości, pozytywne opinie Twoich klientów poprawią widoczność Twojego biznesu”, co sugeruje, że recenzje mogą mieć wpływ na efekty wyszukiwania lokalnego.
Użyj lokalnych znaczników danych strukturalnych
Znaczniki danych strukturalnych – często określane jako „znaczniki schema” albo „znaczniki schema.org” – mogą być dodane do kodu strony internetowej, by dostarczyć wyszukiwarce więcej informacji na temat Twojego biznesu, np. jakie produkty sprzedajesz, opinie na temat marki, oferowane usługi itp.
Zaledwie 31.3 procent stron korzysta z tych znaczników. W dodatku większość firm używa jedynie najbardziej podstawowych markerów. Możesz więc łatwo wyróżnić swój biznes (i najpewniej zyskać wyższą pozycję od konkurencji), jeśli tylko umieścisz znaczniki danych strukturalnych w odpowiednich miejscach na stronie.
Google chce, żebyś używał znaczników schema, bo to pomaga ich „pajączkom” w trafnym określeniu zawartości strony. Wyszukiwarkowy gigant oferuje nawet Narzędzie Do Testowania Danych Strukturalnych, więc możesz łatwo sprawdzić, czy znaczniki zostały właściwie zaimplementowane.
A jeśli na samą myśl o kodowaniu dostajesz gęsiej skórki, wykorzystaj googlowego Markera Danych, aby zakreślić odpowiednie treści za pomocą myszki. (Twoja strona musi być najpierw skonfigurowana w Google Search Console, aby to narzędzie zadziałało).
To tylko wierzchołek góry lodowej w temacie lokalnego SEO, jednak wprowadzenie pięciu powyższych rozwiązań pozwoli Ci na dobry start w wyścigu o wysoką pozycję w wyszukiwarce. Zacznij działać już dziś!
Zostaw komentarz