Systemy marketing automation dostarczają bogaty wachlarz narzędzi pozwalających skutecznie prowadzić działania marketingowe oraz usprawniać procesy sprzedażowe. Jednak pełne wykorzystanie potencjału takiego oprogramowania wymaga udanej implementacji. Często zdarza, się, że firmy są zachwycone potencjałem tych narzędzi, ale nie radzą sobie z wdrożeniem właściwego planu i odpowiednich metod działania, tracąc szansę na sukces.
Poniżej przedstawiam 6 wskazówek, dzięki którym będziesz miał pewność, że Twoja firma ominie potencjalne pułapki implementacji i ruszy od razu we właściwym kierunku.
Z góry zdefiniuj swoje wymagania i cele
Zanim wprowadzisz marketing automation, koniecznie określ czego dokładnie wymagasz od tego oprogramowania i wskaż cele, które chcesz osiągnąć. W wielu przypadkach marketing automation może zastąpić aktualnie używane narzędzia do prowadzenia mailingu, zarządzania mediami społecznościowymi czy zbierania danych.
Jednym z plusów marketing automation jest możliwość wykorzystania takiej platformy jako kompleksowego rozwiązania (typu all in one) dla marketingu online. Połączenie używanych narzędzi nie tylko ułatwia zarządzanie, ale też obniża koszty działań promocyjnych.
Wybierz właściwe narzędzie
Kiedy już określisz wymagania i budżet (a przynajmniej widełki), czas podjąć ważną decyzję i wybrać rozwiązanie z zakresu marketing automation do zaimplementowania. Z każdym dniem branża marketing automation staje się coraz bogatsza i nieustannie pojawiają się nowe opcje. A więc czego konkretnie powinieneś szukać i jak oceniać propozycje poszczególnych dostawców?
Oto 5 głównych kryteriów, które warto wziąć pod uwagę:
Zestaw funkcji
Większość platform do automatyzacji oferuje podobny zestaw narzędzi, takich jak automatyczne programy, monitorowanie ruchu odwiedzających Twoją stronę, lead scoring itd. Szukaj rozwiązań, które spełniają Twoje oczekiwania, ale upewnij się też, że nie płacisz za pakiety opcji, których zwyczajnie nie potrzebujesz.
Łatwość użytkowania
Usability jest kluczowym czynnikiem. Powinieneś szukać rozwiązania wyposażonego w intuicyjny interfejs i pozwalającego na łatwe wykonywanie dokładnie tych czynności, które chcesz wykonywać. Każde narzędzie jest trochę inne, więc znajdź takie, które będzie wymagało najmniej nauki.
Integracje
Zazwyczaj platformy marketing automation można zintegrować z zewnętrznymi systemami, takimi jak Salesforce, GoToWebinar, AdWords itd. Zastanów się, jakie integracje są kluczowe dla Twoich działów sprzedaży oraz marketingu i wybierz rozwiązanie, które pozwala na możliwie pełną synchronizację z wykorzystywanymi przez Ciebie systemami. Jeżeli używasz starszego CRM-u, szukaj platform kompatybilnych z FTP albo dających otwarte API dla własnych integracji.
Wsparcie
Niezależnie od Twoich wymagań, wybranie platformy z pierwszoligowym supportem jest absolutnie najważniejsze. Upewnij się, że stawiasz na dostawcę, który faktycznie wspiera swój produkt i zapewnia wszystkim użytkownikom – od drobnych właścicieli kont startowych po ogromne przedsiębiorstwa – taki sam poziom obsługi klienta i pomocy technicznej.
Cennik
Modele opłat proponowane przez dostawców platform marketing automation znacznie się różnią. Zdarza się, że cennik jest pozornie korzystniejszy od konkurencyjnych ofert, ale gdy doliczysz opłaty za niezbędne szkolenia i implementację oraz inne dodatki, ceny istotnie wzrastają. Wobec tego powinieneś upewnić się, że uwzględniasz wszystkie koszty, a także warunki umowy (np. abonament miesięczny, roczny czy wieloletni itd.). Niekoniecznie warto się od razu wiązać długotrwałą współpracą.
Sprawdź ranking systemów marketing automation na trzeci kwartał 2017 roku.
Zastanów się, czego będzie wymagała implementacja
Kiedy już dokonasz wyboru, powinieneś się zastanowić, jakie czynności będą niezbędne, aby zaimplementować marketing automation. Oczywiście obciążony zostanie budżet, ale do tego warto się upewnić, że dysponujesz odpowiednią kadrą i wewnętrznymi zasobami. Możliwe też, że będzie trzeba zatrudnić konsultanta, który pomoże z planowaniem, implementacją i uruchomieniem platformy.
Do kosztów implementacji trzeba dodać także ewentualne zmiany w kulturze pracy, która będzie musiała być zmodyfikowana lub zaadaptowana w celu osiągnięcia lepszych wyników na gruncie promocji i sprzedaży. Marketing automation zaciera linie pomiędzy obszarami marketingu i sprzedaży (albo, jak kto woli, działu BD), więc wczesne przewidywanie konsekwencji takich przeobrażeń jest szalenie ważne.
Stwórz plan i metody działania
Tak jak w każdych innych działaniach marketingowych, posiadanie gotowej strategii jest absolutnie niezbędne, aby implementacja była skuteczna. Skoro już odpowiedziałeś sobie na pytanie, czego potrzebujesz do przeprowadzenia implementacji, możesz stworzyć konkretny plan, aby wszystko poszło, jak należy. Kwestie, które warto wziąć pod uwagę to (lista oczywiście może być dłuższa):
- Wskazanie administratorów, użytkowników i zasad dostępu
- Współpraca z działem sprzedaży, który pomoże ustalić charakterystykę wartościowego leada,
- Ustalenie czy/jak platforma będzie zintegrowana z innymi systemami
- Migracja kontaktów, opt-outów i zwrotek twardych z aktualnej platformy mailingowej
- Integracja z formularzami kontaktu/subskrypcji/rejestracji na Twojej stronie
- Ustawienia zarządzania subskrypcjami
- Dodanie kodu śledzenia na Twojej stronie
- Zaprojektowanie schematów maili i landing page spójnych z identyfikacją marki
Spraw do przemyślenia jest znacznie więcej – Twój dostawca i/lub partner powinien udostępnić Ci przewodnik albo listę, które pomogą w sprawnym planowaniu.
Zacznij powoli i stopniowo rozwijaj system
Natychmiastowe korzystanie z pełnego wachlarza nowych ekscytujących narzędzi i funkcji jest bardzo kuszące. Mimo tego jedną z najlepszych porad, jakie można udzielić jest ta, by na początku sięgać jedynie po opcje, które i tak już wykorzystujesz i zacząć wprowadzać nowe funkcje dopiero, gdy nabierzesz nieco wprawy w używaniu platformy. Wystartuj powoli, bazując na swoich dotychczasowych działaniach i stopniowo rozszerzaj zakres stosowania marketing automation – analizując, dostosowując i zmieniając swoje działania na podstawie własnych doświadczeń.
Na przykład, jeśli do tej pory nie korzystałeś z automatyzacji lub lead nurturingu, nie zaczynaj od złożonego, wielowymiarowego programu. Stosuj zasadę crawl, walk, run. Innymi słowy, nie czuj się zobowiązany do eksploatowania Twojej platformy marketing automation na wszystkie możliwe sposoby tylko dlatego, że za nią płacisz.
Przemyśl skorzystanie z pomocy oficjalnego partnera
Na koniec warto się zastanowić nad skorzystaniem z zewnętrznej pomocy z implementacją. Liczba systemów marketing automatiion stale rośnie i dobór najlepszego rozwiązania wcale nie jest oczywisty. Wszystko zależy od potrzeb Twojej firmy.
Osobiście inne narzędzie rekomendowałbym dla e-commerce, inne dla małych firm i średnich firm koncentrujących się na kampaniach lead generation, a jeszcze inne dla dużych przedsiębiorstw, które skupiają się na kompleksowych kampaniach inbound marketingowych.
Obecnie pracuje nad zestawieniem platform marketing automation, które będzie pomocne w wyborze najlepszego rozwiązania dla Twojej firmy. W zestawieniu będę brał pod uwagę zarówno polskie jak i zagraniczne rozwiązania, jeżeli jesteś zainteresowany takim zestawieniem zapisz się do newslettera…
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=S6Z8A&webforms_id=16356404″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
Zostaw komentarz