Personal Brand

Twoja marka osobista nie jest tym jak mówisz o sobie, ale jak inni mówią o Tobie, gdy wyjdziesz z pokoju. Najskuteczniejszą formą marketingu jest rekomendacja. Musisz zapracować na swój brand – wiedzą, doświadczeniem i skutecznością działania. Najczęściej marka osobista opiera się na relacjach międzyludzkich, zaufaniu oraz dzieleniu się wiedzą. Zbuduj wizerunek eksperta i sprawdź jaki ma to wpływ na Twój biznes !

When you build a personal brand, it’s not about you. It’s not about being famous or being on TV. It’s about you with such a mission that you want to share, you want to help, you want to educate.

Dennis Yu CEO, Blitzmetrics

Tu nie chodzi o sławę ! Nie powinieneś skupiać się na pościgu za popularnością. Ludzi przyciąga autentyczność. Kiedy dzielisz się treściami w sieci, upewnij się, że dajesz wartość, pomagasz innych nauczyć się czegoś nowego.

Wiele osób budujących swoje osobiste marki skupia się wyłącznie na sobie, to błąd! Najbardziej znani influencerzy i ludzie, którzy osiągnęli sukces w personal brandingu to Ci, którzy publikują wartościowe treści i pomagają innym się rozwijać. Gary Vaynerchuk (@GaryVee) – jeden z najbardziej wpływowych influencerów, nieustannie dzieli się historyjkami i wskazówkami, bez bezpośredniego sprzedawania siebie.

Jeśli więc Twoja przygoda z marką osobistą nie ma na celu sprzedawania siebie, to na czym powinna bazować (i jak to odnaleźć?). Zajmiemy się tym za chwilę, omawiając trzy etapy budowania personal brandingu.

Jak marka osobista wpływa na biznes?

Posiadanie silnej marki osobistej jest skutecznie przekłada się na biznes, także na ten lokalny jak agent nieruchomości albo dentysta. Może się wydawać, że nie ma to wielkiego znaczenia, ale personal branding ma ogromny wpływ, bo Twoi potencjalni klienci chcą współpracować z ludźmi, a nie z marką X.

Nie musisz starać się być kolejnym popularnym biznesmenem jak np. Tony Robbins. Możesz budować markę osobistą wśród nie wielkiej społeczności osób z Twojej branży i będzie to zdecydowanie miało wpływ na Twoją karierę oraz sposób, w jaki prowadzisz biznes.

Dla przykładu poszukaj w Google kilku dentystów w swojej okolicy. Ja wygooglowałem „najlepszy dentysta Gdańsk” i pierwszy wynik organiczny to serwis znanylekarz.pl, który udostępnia listę dentystów wraz z opisami i opiniami. Okazuje się, że w Gdańsku na ich stronie widnieje prawie 1000 dentystów.

Musisz wyróżnić się wśród wielu lokalnych usługodawców, w tym przypadku okolicznych dentystów. Aby wybić się, powinieneś nawiązać relację, budując markę osobistą i dzieląc się wiedzą z potencjalnymi klientami. Dentyści, którzy budują relacje z klientami w sieci i promują swoją markę osobistą online, to dentyści, którzy zdobywają więcej klientów w dzisiejszych marketingowych realiach.

People make decisions based on the heart. People make decisions based on who they trust. They have no way to tell whether that dentist is actually good at being a dentist or not. So people make decisions based on who they like.

Dennis Yu,CEO, Blitzmetrics

Jako ludzie mamy to w DNA, że podejmujemy emocjonalne decyzje, kierując się „sercem”. Lubimy usługodawców, z którymi mamy pozytywne relacje i którzy sprawiają, że czujemy się dobrze. Jeśli widzieliśmy, że dentysta wrzucił ciekawy film albo nawet informacyjne wideo, nasz odbiór tej osoby może istotnie wpłynąć na proces podejmowania decyzji, kiedy będziemy następnym razem szukać dentysty.

Wniosek jest prosty. Potencjalni klienci z dużym prawdopodobieństwem wybiorą dentystę, który dzielił się i promował treści edukacyjne i dostarczył im wartość w social media. Dentysta mógł udostępnić nawet krótkie wideo o konieczności używania nici dentystycznej, bo wielu jego klientów wykonuje tą czynność niepoprawnie. Taki materiał może pomóc mu pozyskać nowych klientów, którzy oczekują od dentysty doradztwa i edukoacji, aby w przyszłość zapobiec problemom z zębami.

Jaki wpływ ma marka osobistą na sprzedaż ?

Nie da się ukryć, że budujesz markę osobistą z jakiegoś powodu. Za personal brandingiem zawsze stoi pewna motywacja i w większości przypadków jest to chęć pozyskania klientów i zwiększenia sprzedaży. Ludzie kupują od ludzi i budując swoją markę osobistą budujesz relacje z potencjalnymi klientami, zyskujesz ich zaufanie, co zwiększa prawdopodobieństwo sprzedaży.

W dzisiejszym świecie marketingu internetowego ważną częścią budowania marki osobistej jest nagrywanie filmów. Video marketing sprawia, że informacja jest bardziej strawna i łatwiejsza do zrozumienia. Musisz postarać się, aby WYRÓŻNIĆ SIĘ w natłoku informacji, który każdego dnia konsumują użytkownicy social media. A tworzenia materiałów video może Ci w tym pomóc.

Budowanie marki osobistej obejmuje wiele obszarów, ale jeśli chodzi o tworzenie materiałów video to powinieneś podzielić ten proces na 3 etapy.

1. Dlaczego?

Dlaczego robisz to, co robisz?

Ludzie chcą poznać Ciebie, Twój biznes i Twoją historię. Opowiadanie historii nie musi być skomplikowane – może być to tak proste, jak np. dzielenie się przygodami z dzieciństwa, opowieść o tym jak powstała firma, kiedy nastąpił przełomowy moment w rozwoju firmy, jaka jest misja i cel Twoich działań. Historia prezentowana w filmach typu „Dlaczego?” pozwala na uczłowieczenie Twojego biznesu i tworzy fundament do budowania relacji z potencjalnymi klientami.

People have to know you before they can like you before they can trust you.Dennis Yu,CEO, Blitzmetrics

Cel jest taki, aby Twoja historia oddziaływała na potencjalnych klientów i konsumentów. Kiedy ktoś czuje się związany z Tobą lub Twoim biznesem, rośnie prawdopodobieństwo, że będzie chciał z Tobą robić interesy.

Zacznij opowiadać swoją historię.

2. Jak?

Jak robisz to, co robisz?

Filmy z kategorii „Jak?” mogą różnić się zależnie od wiedzy danej osoby oraz branży, ale wszystkie mają taki sam cel – dzielenie się wiedzą z innymi osobami, by im pomóc, ale też pokazać Twoją ekspercką wiedzę.

Algorytm Google codziennie obsługuje ponad 3,5 miliarda wyszukiwań, a wiele z nich to pytania zaczynające się od „jak…”.

Jeśli jesteś dentystą, prawdopodobnie wiesz, jak prawidłowo myć zęby. Ale wiesz co? Wielu ludzi albo nie wie, albo szuka w Google odpowiedzi na pytanie o to, czy myją swoje zęby właściwie. 

Promujące markę osobistą filmiki typu „Jak?” powinny być prostymi wskazówkami, prezentującymi Twoją wiedzę.

  • Jeśli jesteś dentystą, podziel się 1-minutowym wideo o tym, jak czyścić zęby!
  • Jeśli jesteś trenerem osobistym, poświęć trochę czasu, żeby nagrać 1-minutowy filmik o tym, jak poprawnie wykonywać przysiady.
  • Jeśli jesteś makijażystką, przemyśl wykonanie 1-minutowym tutoriali na temat wykonywania różnych typów make-upu. 

Tak, jak wspomnieliśmy wyżej, wiele osób szuka w sieci porad, jak robić różne rzeczy. Zostań ekspertem w swojej branży, dzieląc się prostymi wskazówkami w Internecie.

3. Co?

Co robisz?

Na etapie filmików z kategorii „Co?” celem jest sprzedaż. W tym momencie wprost mówisz, co możesz zaoferować swojej grupie docelowej. Najpierw tworzysz filmik typu „Dlaczego?” i „Jak?”, żeby zdobywać zaufanie, nawiązywać relacje i stać się źródłem wiedzy dla potencjalnych klientów. Teraz przyszedł czas, żeby sprzedać swoje kwalifikacje – za pomocą filmu z kategorii „Co?”.

Wideo tego typu powinno sprzedać Twój biznes, Twoje produkty albo Twoje usługi.

Wracając do naszych wcześniejszych przykładów, Twoje wideo będzie oczywiście uzależnione od branży, w której działasz.

  • Jeśli jesteś dentystą, Twój film może przedstawiać korzyści z natychmiastowej dostępności usług w Twojej klinice dla pacjentów z niewielkimi ubytkami.
  • Jeśli jesteś trenerem osobistym, nadszedł czas, aby wykorzystać Twoją przekonującą historię (z filmów typu „Dlaczego?”) oraz wiedzę (z filmów typu „Jak?”) i sprzedać różne pakiety treningowe w Twojej ofercie.
  • Jeśli jesteś wizażystką, Twoje wideo z kategorii „Co?” może sprzedawać usługi typu „kompletna metamorfoza w godzinę”.

Budowanie marki osobistej za pomocą wideo jest łatwe, a szczególnie powinieneś poznać strategię video, którą stosują najlepsi marketerzy na świecie.

Przygotowanie angażujących video nie musi być kosztowne i zajmować wiele czasu. Wystarczy telefon, mikrofon i prosta narzędzia do obróbki video na telefonie, aby tworzyć wartościowe treści dla Twojej grupy odbiorców.

Piękno marki osobistej polega na tym, że ludzie chcą, abyś był wiarygodny i prawdziwy. Nagranie filmu w profesjonalnym studiu i z dodatkowymi efektami nie wzbudza zaufania, bo odbiorca coraz częściej traktuje taki materiał jak reklamę. Znacznie skuteczniejsze są spontaniczne nagrania „selfie”. Odbiorcy w ten sposób nawiązują z Tobą relacje, a Ty stajesz się znany ze swojego szczerego podejścia i naturalności.

A Ty pracujesz nad swoją marką osobistą ?

Zostaw komentarz